Regelmatig kom ik in aanraking met negatieve kritieken op recruitmentbureaus. Een nieuwe collega aannemen via een bemiddelaar is duur, recruiters communiceren slecht of bedrijven krijgen de indruk dat er in korte tijd vooral veel geld moet worden verdiend. Het meest gehoorde bezwaar is echter dit: ‘Jullie beloven dat de kandidaat van alles en nog wat kan, maar als hij dan aan het werk gaat, valt het vaak enorm tegen’.
Dit slechte verwachtingsmanagement is ook mij niet vreemd. Misschien gek om dat op nota bene mijn eigen website zo te deponeren. Maar, zoals ik ook regelmatig tegen mijn klanten zeg: ‘Ik ben niet roomser dan de paus’.
Gelukkig stopt het daar niet. Ik durf wel te stellen dat ik een ontwikkeling heb doorgemaakt op dit gebied. Een introductie van een kandidaat mooier voordoen dan rechtdoet aan de werkelijkheid, is voor alle partijen nadelig. Voor de kandidaat, die torenhoge verwachtingen moet waarmaken en daar niet aan kan voldoen. Voor mijn klant, die er al snel achter komt dat hij iemand heeft aangenomen voor een niet realistisch en passend takenpakket. Maar ook voor mijzelf.
De les die ik heb geleerd laat zich samenvatten in het woord eerlijkheid. Gewoon, eerlijk vertellen hoe de kandidaat zich presenteert en over welke competenties hij wel of niet beschikt. Doe ik het dan nooit rooskleuriger voor dan het is? Hoewel dat soms best verleidelijk is, proberen we bij Impact Recruitment een zo eerlijk mogelijk beeld te schetsen van de kandidaat. Ik nodig je uit om het ons terug te geven als we die belofte niet waarmaken. Want eerlijkheid duurt het langst.
Robert
App, bel of mail je vragen.